Na tieto aspekty si dajte pozor pri výbere cestovného kufra
Milé dámy, dievčence, devy, žienky a babenky. S pravdou von, však je vždy každý kufor, alebo sada kufrov málo na to, čo všetko si chceme zbaliť na cestu , lebo naozaj musíme? A ako závidíme našim chlapom, ktorí na odchode na dovču hodia do kufra dve tričká, rifle nejaké prádlo, zubnú kefku a majú vystarané? Nuž a priznajme si, že máme problém nielen s tým, čo a ako zbaliť, ale aj s výberom batožiny . Je to tak a nezmeníme to...vieme si ale spoločne poradiť.
Pamätáme si isto všetky na časy z minulého storočia, keď nám na zbalenie na cesty musel stačiť väčší či menší kufor, prepásaný koženým remeňom. Alebo dva, či tri...A pre ozajstné travelerky najlepšie aj polepený nálepkami navštívených destinácií. Modernejšie žienky túto klasickú nemotornú batožinu do ruky dopĺňali aj cestovnými taškami či kabelami. Veľmi ťažko sa to ale vláčilo...Prišiel však rok 1987 a svet batožiny sa zmenil. Zásadne a k lepšiemu. Keby pri udeľovaní nobeloviek existovala kategória „svetový prínos v oblasti batožiny“, jednoznačne by Nobelovu cenu získal Bob Plath . Tento americký pilot dopravného Boeingu 747 lietal stále kade-tade po svete a už ho nebavilo ťahať sa z kokpitu svojho lietadla a nazad s ťažkým kufrom. Doma v garáži si na svoj cestovný kufor namontoval kolieska a teleskopickú rukoväť. Geniálny nápad sa postupne ujal a dnes s niečím podobným chodia nakupovať aj naše dôchodkyne. Bob Plath si nápad patentoval a už si nemusel zarábať na chlieb a hamburgery ako pilot lietadla. Lietal potom po svete vlastným súkromným jetom, samozrejme s vlastnou kolieskovou batožinou, a užíval si život.
To vlastne môžeme aj my, síce zrejme menej rozšafne, ale predsa. Musíme sa ale najprv zbaliť. Vďaka Plathovi to máme podstatne jednoduchšie, stále však treba mať na pamäti zopár osvedčených rád, aspektov a pravidiel.
Ak teda vyberáme cestovnú batožinu, musíme myslieť minimálne na 5 aspektov. No a nielen že myslieť, musíme si na ne aj dať pozor. A mať aj na pamäti, ž s výberom batožiny je to podobné, ako s výberom topánok či kabeliek. V lodičkách od Manola Blahnika nepôjdeme podojiť našu kozičku a do divadla si nevezmeme kvetinkový ľanový ruksak...
Na akú príležitosť cestovný kufor potrebujem?
Toto je prvá zásadná otázka. Idem letecky na romantický víkend s milencom do Paríža, alebo regiojetom na týždeň do kúpeľov? Balím sa na týždňový trip do transylvánskych Álp do spacáku pod stan, alebo na pláž do VIP rezortu do Dubaja? Letím 10 hodín s rodinou na dovču na Maledivy, alebo sa budeme 12 hodín trmácať autobusom do Rumunska? Idem s kolegyňami na párdňovú služobku alebo vyrážam na offroade do hôr na chalupu?
Dnes sa nezameriame sa na batožinu na príležitosti, kde sa s ňou budeme na mieste pobytu presúvať na dlhšie vzdialenosti. Teda tie tripy v transylvánskych Alpách s krosnou na chrbte a podobné úlety vynecháme... Zacielime čisto na batožinu, do ktorej zbalíme, čo treba, prepravíme sa s ňou do cieľa a tam sa vybalíme. Áno, píšeme o kufroch. Samozrejme na kolieskach . Na výber máme tri základné veľkosti.
Ak balíme celú rodinu, alebo ideme na dlhšie, musíme to všetko napratať do kufra s veľkosťou XL, L alebo M, teda najväčšieho možného, prípadne trošku menšieho. Na víkend v Paríži postačí aj veľkosť S, teda najmenšia, ktorá sa aj hravo zmestí do priestoru pod či nad sedadlom na palube lietadla, ako príručná batožina . Preto sa aj volá palubný alebo kabínový kufor. Ale pozor, rozmerovo by to malo byť typizované, len nesmieme prekročiť hmotnosť. Takže do najmenšieho príručného kufra do lietadla si naozaj nemusíme baliť činky...Rôzne letecké spoločnosti majú rôzne limity, škála je od 5 do 10 kg. Takže nič nepokazíte, keď si u leteckého prepravcu zistíte presné čísla . Okrem príručnej batožiny platia aj na kufre do batožinového priestoru lietadla aj limity počtu kusov batožiny na osobu a hmotnostné limity. Presné čísla vám dá konkrétny letecký prepravca, každá letecká spoločnosť má totiž vlastné prepravné podmienky. Ak cestujeme vlakom alebo autom, platí jednoduchá poučka: čo sa zmestí do lietadla, hravo odvezie aj vlak, tobôž auto. A bez rozmerových, hmotnostných a počtových limitov.
Ak cestujete často, alebo pravidelne, ideálnym riešením je set kufrov rovnakého dizajnu v troch základných veľkostiach , ktoré viete podľa konkrétnej príležitosti variovať. A zbaliť sa na víkend, na tri dni alebo komplet na dvojtýždňovú dovolenku do maximálne najväčšieho kufra. Nuž a posledná rada k veľkosti a hmotnosti: menej je v tomto prípade vždy viac a radšej sa zbaľme minimalisticky, aby sme s kufrom dokázali aj pohnúť... nie všade sú totiž poruke galantní gentlemani a nie každý hotel má fešných silných mladých nosičov.
Materiálové kritériá kufra
To, z čoho je kufor vyrobený, je tiež zásadne dôležité. Na výber máme v podstate len dve základné možnosti: textilné – nylonové a škrupinové – plastové kufre. Existujú aj kožené a hliníkové kufre, to sú ale okrajové varianty. Dizajn, farebnosť neriešime – škála je obrovská, vyberie si naozaj každý podľa ľubovôle.
Všeobecne platí, že textilné kufre sú najpredávanejšie. Sú totiž lacnejšie, než škrupinové, a ústretovejšie, čo sa základného udržiavania týka. Sú samozrejme aj ľahšie a majú zvonka ponašívané rôzne praktické vrecká. Látkový kufor sa síce ľahšie zašpiní, dá sa ale aj pomerne ľahko vyčistiť a pri prípadnom poškodení aj opraviť. Zásadná nevýhoda je nedostatočná ochrana krehkého materiálu a premokavosť. Preto sa neodporúča používať ich v leteckej doprave. Škrupinové kufre sú pevnejšie, nepremokavé, odolné, len tak ľahko sa nezašpinia a zvyčajne majú aj zabudovanú zámku. Plast je ale náchylnejší na škrabance, preliačeniny a najmä na v podstate neopraviteľné praskliny.
Kvalita a cena
Aj pri kufroch samozrejme platí to, že lacné neznamená kvalitné. A naopak, nemusíte predsa mať dizajnový limitovaný kúsok od samotného Lagerfelda. Zdravý ženský rozum radí a samozrejme nesklame: dokážeme predsa nájsť kvalitu za rozumnú cenu . Výber je naozaj veľký a ak chcete, určite nájdete, čo potrebujete. Ak cestujete častejšie či pravidelne, jednoznačne treba zvážiť kúsok od osvedčenej značky, ktorý bude slúžiť roky, prípadne rovno sadu. Kufor na cestovanie , dovolenku, do lietadla, vlaku, do voza i do koča je síce aj módny doplnok, ale výsostne s praktickým účelom. Nemá preto naozaj zmysel kupovať ho u číňana na tržnici, ale zase nemusíme ani platiť predraženú cenu v butiku v Paríži.
Technické parametre, funkcie, doplnky
Nie o autách, píšem stále o kufroch. Okrem veľkosti, materiálu a dizajnu sa pri kúpe treba pozrieť aj na príslušenstvo. Je jasné, že kupujeme kufor s kolieskami. Nuž ale nie sú kolieska, ako kolieska. Môžete si vybrať pogumované s mäkším a tichším chodom, alebo tvrdšie a odolnejšie plastové. Všeobecne platí, že čím väčšie kolieska, tým ľahšia manipulácia a aj chod kufra. Vybrať si kufor s dvoma, alebo štyrmi kolieskami, malými, či veľkými? Jednoducho vyskúšajte, ktorý sa vám bude lepšie ťahať a hlavne si nechajte poradiť od odborníkov. Týka sa to aj teleskopickej rúčky, ale napríklad aj bezpečnostných prvkov, teda typu zámky.
Zopár tipov a rád na záver
Vyberajte s rozvahou, osvedčené značky a pozitívne recenzie sú relevantné kritériá, ktoré pomáhajú pri výbere. Mal by sa ľahko otvárať, zatvárať, ale samozrejme aj ovládať či prenášať. Rukoväť vám musí sadnúť do ruky, treba si pozrieť aj kvalitu zipsov, zapínania, zámok, koliesok...
Ak sa budete prepravovať letecky a nemáte škrupinový či hliníkový kufor, jeho obsah vám môže zmoknúť. Nie, nelietame v kabrio lietadlách, ale batožina pravidelne mokne pri jej presunoch z a do lietadiel. Kufor si pred cestou obalte fóliou. Ochránite ho tak pred poškodením.
Šťastné cesty plné krásnych a pozitívnych zážitkov a šťastnú ruku pri výbere batožiny vám želá
Vaša Saša